dwarsfietsers.reismee.nl

Dwars door Peru - slot

Momenteel zitten we enkele uren vast in de luchthaven (de organisatie heeft een ruim tijdsvenster voorzien gezien de locale binnenlandse vluchten onvoorspelbaar durven zijn, onze vlucht deze ochtend was perfect op tijd,...), mooie gelegenheid om enkele algemene indrukken neer te pennen (of te typen).

Peru is een prachtig land (toch het deel dat wij bezochten) met een warme en vriendelijke bevolking. Ongelooflijk hoe die mensen (hoog) in de bergen er in slagen om met beperkte middelen ons te ontvangen en telkens een feestmaaltijd te bereiden.

In Accha fietsen we in groep door het dorp, we kregen aanmoedigingen alsof de Ronde van Frankrijk door het dorp reed. Onderweg groeten zowat alle mensen, kinderen keken verwondert naar ons stalen ros en toverden steeds een glimlach op hun gezicht.

Met de fiets kom je op paden waar toeristen niet komen, op bezoek bij locale mensen konden we (nogmaals) vaststellen hoe goed wij het hebben (en hoe weinig wij dit soms beseffen).

Het Andes gebergte is indrukwekkend, de ontelbare machtige landschappen zijn niet te vatten in een foto, wil iedereen uitnodigen om hier ter plaatse te komen genieten,....

Zeer leuk gebergte om in rond te trekken (zowel te voet als met de fiets), goede conditie (onderschat de invloed van de hoogte niet) is noodzakelijk.

Logistiek was het een complexe tocht, proficiat aan Koen van El Camino Loco (www.mtb.be) om telkens de puzzelstukjes te laten passen.

Het bezoek aan de projecten was zeer boeiend en leerrijk (minpuntje is dat de verplaatsingen een grote hap uit ons tijdbudget kostten).

Dank aan de organisatie en medereizigers (een zeer fijne en aangename groep, kijk nu al uit naar de reünie ) en dank aan de lezers van deze blog, hopelijk kon ik jullie inspireren en willen jullie dit prachtig land ooit zelf ontdekken,...

Stefaan