dwarsfietsers.reismee.nl

Ontwikkelingshulp

We bezochten in Peru een partner organisatie van Broederlijk delen, namelijk Cedep Ayllu.

Cedep Ayllu is een lokale vereniging die zich voornamelijk inzet voor de plaatselijke gemeenschappen. Die gemeenschappen bestaan uit een 70 tal gezinnen, voornamelijk boeren.

In eerste instantie begeleiden ze individuele gezinnen en leren ze hun technieken aan om een hogere productie uit hun gronden te halen door bijvoorbeeld geselecteerd plantgoed te gebruiken. Daarnaast stimuleren ze het kweken van groenten (er is geen directe ondervoeding, wel een onevenwichtige voeding), zowel voor eigen gebruik als aanvullend inkomen.

Ook projecten rond waterbeheersing (hoog) in de bergen en herstel van het ecosysteem (voorkomen van erosie door herbebossing) maken deel uit van hun werking. Verder ondersteunen ze allerlei commerciële initiatieven op technisch gebied. Wij bezochten bijvoorbeeld een initiatief om aardbeien en rozen te kweken (en te verkopen op de markt). Een deskundige van Cedep Ayllu ondersteunt het inititief met raad (en daad), de investering is ten laste van de initiatiefnemers,...

We kregen ook een uiteenzetting van de organisatie “mensenrechten zonder grenzen”. Zij komen onder meer op voor de belangen van de plaatselijke gemeenschappen op locaties waar men mijnen exploiteert en in het bijzonder voor de vrouwenrechten.Zij zijn vaak de grootse slachtoffers van de mijnexploitatie (mijnexploitatie verstoort het sociaal en ecologisch systeem van de locale bevolking,in de ondersteunende programma’s van de mijnexploitanten heeft de locale bevolking geen inspraak, het zijn vaak prestigeprojecten, het spreekwoordelijk doekje voor het bloeden.

Als besluit durf ik stellen dat broederlijk delen (in Peru) locale organisaties steunt die structureel (met een visie op langere termijn) werken en dat de fondsen terecht komen. Lijkt me een goede oplossing, Peru is geen straatarm land maar de armste bevolking kan best wat hulp gebruiken (spijtig genoeg krijgen ze geen ondersteuning van de overheid).

Tot slot een financieel cijfer ter informatie :Cedep Ayllu krijgt jaarlijks 60.000 euro van broederlijk delen (en hebben een jaaromzet van ongeveer 250.000 euro). Geld dat ze nuttig besteden.