dwarsfietsers.reismee.nl

Ausangate circuit

Op woensdag vertrokken we op een driedaagse fietsexpeditie rond de Ausangate. De ausangate is de hoogste berg van Zuid Peru (6 384 boven de zeespiegel), de vijfde hoogste van Peru.

De eerste etappe vertrokken we in Tinki (3800) en fietsen naar Panchatta (4330). Een mooie klim langs een piste, 11 kilometer lang, iets te kort voor de intussen getrainde fietsers, de thermale baden maakten vee goed. Op 4330 meter hoogte ontspringt een warmwaterbron, echt genieten en nul comma nul commercieel,.... We verbleven in Las Termas, een verzameling huizen, bij mensen thuis die in zeer eenvoudige omstandigheden ongelooflijk hun best doen om hun gasten het zo aangenaam mogelijk te maken. Vanaf hier konden de busjes niet verder en konden we enkel een beperkt pakje bagage meegeven met paarden.

Tweede etappe was het letterlijke hoogtepunt van de reis. Van Pacchanta naar Upis Termas (4330). Een supermooie trail met ongelooflijke vergezichten, de Alpen zijn hier slechts een klein broertje van het Andes gebergte,... De col lag op 4850 meter, om ons visitekaartje op te fleuren zijn we (op en af) naar de 5000 meter gegaan,... (zie de fiere mensen op de foto’s). De afdaling was biken op zijn hoogste niveau, single track, technisch en superzwaar. Overnachten was nog eenvoudiger dan de vorige nacht, geen verzameling huizen, slechts enkele gebouwen waar we in verbleven, naar Westerse normen geen comfort, respect voor de locale bevolking die dagelijks in die eenvoudige omstandigheden leven,.....

Op vrijdag stond de laatste etappe op het programma, in theorie een eenvoudig verhaal, afdalen naar Tinki, daar terug in de busjes en naar Cusco. De praktijk was iets anders,.... We werden wakker met een dikke sneeuwlaag en vertrokken in een ferme sneeuwbui. De relatief makkelijke tocht veranderde in een helletocht (niemand was voorzien op deze winterse omstandigheden en in ons zomers fietskostum bereikten we Tinki,... Gelukkig kregen we onderdak in de plaatselijke markt (geen markt wegens 1 november) alwaar we ons konden drogen en herkleden,... op naar Cusco voor de laatste avond en morgen de vlieger op naar Lima (en zo verder naar Schiphol).

Morgen redelijk wat tijd op de luchthaven, plan is dat ik wat algemene bedenkingen noteer,.....