dwarsfietsers.reismee.nl

Cedap ayllu

Accha - Cedep Ayllu

Op woensdag in de vroege ochtend maakten we ons klaar voor de transfer naar Accha waar we te gast zijn op het vormingscentrum van Cedep Ayllu, een lokale partner organisatie van broederlijk delen (BD voor de locale bevolking gezien ze de volledige naam niet uitgesproken krijgen).

De weg naar Accha is een beleving op zich. De weg is eigenlijk een in betere tijden geasfalteerd bergpad. Momenteel is het eerder piste die bijna 3 uur door de bergen slingert via smalle wegen met onvergetelijke vergezichten, langs adembenemende valleien en doorheen onvergetelijke landschappen.

We verblijven in het vormingscentrum van Cedep Ayllu en kregen een rondleiding. Een van hun activiteiten is een proefcentrum voor gewassen zoals mais en gras, bomen en een kweekprogramma van cavia’s. Cavia’s zijn nu eenmaalde nationale lekkernij,... Tevens zijn we ingewijd door de plaatselijke sjamaan met een ritueel ter ere van moeder aarde.

Op donderdag reden we een begeleide fietstocht langsheen een aantal projecten van onze gastorganisatie. We bezochten onder meer een lokale boer, waren te gast bij de voorzitster van de regionale vrouwenorganisatie en bezochten een alternatief productieprogramma, namelijk kweken van rozen, aardbeien en cavia’s (ze zijn zo lief, maar net als koeien en konijnen bij ons dienen ze vooral als nationale specialiteit in de keuken,... ).

We kregen ook uitleg (van de lokale mensen) over het nut van organisaties zoals Cedep ayllu die structureel en op lange termijn werken, onder meer in functie van de watervoorziening van de ganse streek.

Ter afscheid werden we verast met een heus avondfeest, orkest inbegrepen. Het verblijf en de bezoeken waren een mega ervaring, leerrijk en sportief. We hebben zeer warme mensen ontmoet en ik hoopdat ze nog lang kunnen doorgaan met hun initiatieven.

Ik ga een apart hoofdstuk wijden aan ontwikkelingssamenwerking, ik (en met mij de ganse groep) ben overtuigd dat programma als deze nodige zijn, nut hebben en geen weggesmeten geld zijn.

Sarah en Dominique

Met zo een mooi reisverslag kunnen we meegenieten van jullie onvergetelijke ervaring. We kijken uit naar meer ...
Vele groeten, wij op E17 minder fraai uitzicht, wel op weg naar mooie stad Antwerpen.

Marcel

Boeiend reisverslag. Prachtige foto’s.

Veronique

Heel boeiend reisverslag ! Een sportieve uitdaging in eeñ adembenemend decor gekoppeld aan hartverwarmende projecten. Wat een avontuur !